معروفترین سازه های گنبدی دنیا
نوشته شده توسط : triptravel

گنبد یک عنصر معماری مهم در سازه های سنتی است که شبیه نیمه توخالی یک کره است. استفاده از گنبد در مکان های مختلف بسیار متدوال است و گاهی اوقات این امر به عنوان نشانه ای از سنت هر قوم تلقی می شود. این رومی ها بودند که برای اولین بار کاملاً به توانایی های معماری گنبد پی بردند. توسعه رومی ها در ساخت گنبد در پانتئون به اوج خود رسید. با این حال ، رومی ها نتوانستند یک وسیله مناسب برای نگهداری گنبد ، وسیله ای که برای قرار دادن گنبد بر روی یک محفظه مربع ضروری است ، کشف کنند ، که سرانجام توسط سازندگان بیزانسی ایاصوفیه در قسطنطنیه حاصل شد. امروزه هنوز از گنبدها برای تزئین معابد ، کلیساها ، مساجد ، بناهای تاریخی و حتی ساختمانهای دولتی استفاده می شود. برای تهیه بلیط هواپیما می توانید به سایت سفیران مراجعه فرمایید.

 

ساختمان کنگره آمریکا

ساختمان کنگره آمریکا (کپتال هیل) در پایتخت ایالات متحده از نظر نمادین مهمترین و از لحاظ معماری یکی از قابل توجه ترین ساختمانهای کشور است. این مکان به مدت دو قرن است که محل تشکیل جلسات مجلس نمایندگان و سنا را در خود جای داده است. گنبد ساختمان کنگره تا دهه 1850 اضافه نشده بود. در مجموع 11 سال طول کشید تا گنبد را در بالای ساختمان قرار دهند.

 

گنبد سنگی ، اورشلیم (بیت المقدس)

گنبد سنگی در قرن هفتم میلادی ساخته شده است ، یک زیارتگاه معروف ، نمادین و ساخته شده از طلا است که در کوه معبد در شهر قدیمی و معروف ترین مکان اسلامی شهر اورشلیم واقع شده است. ساخت این مکان در ابتدا در سال 691 میلادی به دستور خلیفه اموی عبدالملک به پایان رسید. گنبد سنگی قدیمی ترین نمونه برجای مانده از معماری اسلامی است و مدت هاست که به خاطر زیبایی منحصربفرد گنبد طلایی آن مورد ستایش واقع می شود.

 

تاج محل ، آگرا

تاج محل که با شکوه در کنار رودخانه یامونا ایستاده است ، آرامگاهی عظیم از سنگ مرمر سفید و مترادف عشق و عاشقی است. این مکان معروف هنوستان به عنوان یکی از نمادین ترین تصاویر هندوستان خود را به همگان معرفی می کند. مناره های ظریف ، طاق نماهای خمیده و گنبدهای قاشقی شکل آن باعث شده است که اغلب گردشگران در ورودی آن ایستاده و از عظمت و شکوه آن متحیر شوند.

 

مسجد شیخ لطف الله ، اصفهان

مسجد شیخ لطف الله یکی از شاهکارهای معماری ایرانی - اسلامی دوران صفویه است که در ضلع شرقی میدان نقش جهان در اصفهان ، ایران واقع شده است . گنبد این مسجد با شکوه  و طراحی زیبا به طور شاخص یکی از شاهکارهای بزرگ معماری اسلامی در جهان محسوب می شود. این مسجد یکی از مساجد کوچک در این منطقه است که فقط برای استفاده خانواده سلطنتی طراحی شده بود.

 

ایاصوفیه ، استانبول

ایاصوفیه توسط امپراطور یوستینیان در سال 537 ساخته شد ، و به عنوان کلیسای ارتدکس یونانی مورد استفاده قرار می گرفت. این بنای تاریخی بیش از 9 قرن بزرگترین کلیسای جامع جهان بود ، بعداً هنگامی که ترک ها در سال 1453 این شهر را به دست گرفتند ، یک مسجد شاهنشاهی شد و پس از آن در سال 1935 به موزه تبدیل شد و در نهایت در سال 2020 میلادی توسط حزب اسلام گرای کشور ترکیه مجددا به مسجد تبدیل شد . بیشترین چیزی که ایاصوفیه را به شهرت جهانی می رساند گنبد خاص آن است . گنبد ایاصوفیه در مرکز کلیسا قرار دارد. این گنبد توسط آجر و ملات ساخته شده و قطر آن 33 متر (108 فوت) است.

 

کلیسای باسیلیکا دی سانتا ماریا دل فیوره  ، فلورانس

باسیلیکا دی سانتا ماریا دل فیوره نه تنها مرکز مذهبی فلورانس است ، بلکه شناخته شده ترین جاذبه این شهر و بزرگترین گنبد سنگ تراشی شده در جهان است.  این کلیسای جامع عظیم گوتیک در اواخر دوران روم بین قرن 4 و 5 میلادی ساخته شده است. گنبد باشکوه توسط فیلیپو برونلسکی ساخته شده در حالی که بنای ساخته شده توسط هنرمند بزرگ گیوتو در طول قرن 14 در محل سابق کلیسای روم ، سانتا ساخته شده است.

 

ساختمان رایشتاگ ، برلین

رایشتاگ یک نمونه جالب از ترکیب عجیب و غریب برلین  قدیم و جدید است . ساختمان اصلی در سال 1884 ساخته شد و در طول جنگ جهانی دوم خراب شد ، قبل از مرمت دوباره با افزودن گنبد شیشه ای به اثری کاملاً مدرن تبدیل گردید . این گنبد توسط سر نورمن فاستر طراحی شده است.

 

 

مسجد پوترا ، مالزی

مسجد پوترا مسجد اصلی (جامع) پوتراجایا در مالزی است. ساخت مسجد در سال 1997 آغاز شد و دو سال بعد به پایان رسید. مسجد پوترا با گنبد صورتی با گرانیت مایل به گل رز ساخته شده است و می تواند هر بار 15000 نمازگزار را در خود جای دهد. دیوار زیرزمین این مسجد شبیه به مسجد پادشاه حسن در کازابلانکا ، مراکش است.

 

پارلمان مجارستان ، بوداپست

طول ساختمان پارلمان مجارستان 268 متر (879 فوت) در امتداد رودخانه دانوب است. با برج و طاقهای نئوگوتیک سفید تزئین شده و برجسته ترین برج در بوداپست را تشکیل می دهد . طراحی داخلی منحصر به فرد شامل سالن های عظیم ، بیش از 20 کیلومتر راهرو و گنبد مرکزی با ارتفاع 96 متر (315 فوت) است.

 

مسجد جامع شیخ زاید ، ابوظبی

معروف ترین نماد ابوظبی مسجد جامع شیخ زاید ، یکی از بزرگترین مساجد جهان است که ظرفیت 40،000 نمازگزار را دارد. این مسجد شامل 82 گنبد ، بیش از 1000 ستون ، لوسترهای طلاکاری شده طلای 24 عیار و بزرگترین فرش دستباف دستی جهان است. سنگ مرمر سفید یونانی و ایتالیایی که بین سالهای 1996 و 2007 ساخته شده است ، نمای بیرونی را می پوشاند ، در حالی که داخل آن با خوشنویسی اسلامی تزئین شده است.

معروفترین سازه های گنبدی دنیا

 





:: برچسب‌ها: بلیط هواپیما , رزرو بلیط هواپیما , خرید بلیط هواپیما ,
:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: